In 2019 wordt de Week van de Alfabetisering van maandag 9 t/m zondag 15 september georganiseerd. Op zondag 8 september is het Wereldalfabetiseringsdag en vindt de aftrap voor de campagne plaats.

Vanaf medio april kunnen partners activiteiten aanmelden op de website. In augustus – met de toezending van campagne toolkits vanaf juni, gevolgd door de publieksactivatie vanaf augustus.
In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak kunnen ze ook niet goed met een computer overweg. Met grote gevolgen op het gebied van geld, werk, gezondheid en gezinsleven. Maar ook met grote maatschappelijke kosten. Laaggeletterdheid is dus niet alleen een persoonlijk probleem, maar een probleem van ons allemaal.

Hoe meer mensen ervan af weten, hoe meer we (samen) kunnen doen. Daarom organiseert Stichting Lezen & Schrijven van 9 t/m 15 september de Week van de Alfabetisering. Samen gaan we voor een geletterd Nederland!
Met de Week van de Alfabetisering zetten we in op een groeiende maatschappelijke beweging ter stimulering van een positieve leercultuur. Een leven lang ontwikkelen staat centraal, waarbij meer mensen de kans krijgen om (beter) te leren lezen, schrijven, rekenen en omgaan met de computer.

Ruim 1000 bedrijven en organisaties en vele tienduizenden mensen zetten zich deze week in voor een geletterde samenleving, met veel aandacht in de media voor het onderwerp. Het uiteindelijke doel: een samenleving waarin iedereen kan meedoen.

We roepen iedereen op om tijdens de Week van de Alfabetisering een (extra) bijdrage te leveren en dit onder andere op social media te delen.

Diverse voorbeelden van activiteiten vind je op Doe mee

Samen gaan we voor een geletterd Nederland!
Kan je geen antwoord vinden op jouw vraag neem dan gerust contact met ons op. Je vind de contactgegevens op deze pagina: contact
Bij activiteiten op verschillende locaties met verschillende partners adviseren we om deze apart op www.weekvandealfabetisering.nl aan te melden.

Bezoekers kunnen de activiteiten zoeken op de pagina bezoek een activiteit
Hier kan men zoeken op bv woonplaats. Om goed gevonden te worden is het dus belangrijk bij meerdere locaties/activiteiten deze ook zo aan te melden.

Organisatoren ontvangen dan voor elke locatie een eigen toolkit met campagnematerialen die aansluiten bij de specifieke activiteit en rekening houdt met de verwachte opkomst. In de toolkits zitten onder andere posters en flyers.
Toolkits en bestellingen via de bestelpagina worden verzonden volgens dit schema.

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.

OK