Er heerst een groot taboe op laaggeletterdheid. Mensen schamen zich en durven niet om hulp te vragen. Toch is lezen en schrijven heel belangrijk voor het vinden van een baan, het bijhouden van geldzaken en voor een gezond leven. Veel mensen weten niet dat er veel mensen in hun directe omgeving wonen en werken die moeite hebben met taal. Bewustwording is belangrijk, want als mensen niet weten dat er een probleem is, dan kan het probleem ook niet worden opgelost.

Met een wervingsactie op een centraal punt in de stad kun je helpen bewustwording te stimuleren en het taboe te doorbreken. Ga naar de mensen toe en knoop gesprekjes met hen aan. Zo stimuleer je bewustwording en betrokkenheid bij laaggeletterheid en verlaag je wellicht zelfs de drempel om over eigen laaggeletterdheid te spreken. Ook bereik je op deze manier veel mensen die anders niet met laaggeletterdheid in aanraking zouden zijn gekomen.

Ga in gesprek met voorbijgangers

Een wervingsactie kun je in alle soorten en maten op touw zetten. Parkeer bijvoorbeeld een busje of caravan midden op een groot plein van waaruit je koffie en thee schenkt. Nodig enkele sprekers uit, of organiseer een voorleesactiviteit. Maak er een gezellige hoek van voor voorbijgangers. Een plek waar mensen de tijd krijgen om in gesprek te gaan over laaggeletterdheid. Campagnematerialen krijg je van ons. Het busje zul je wel zelf moeten regelen.

Flyeractie in de stad

Of pak het eenvoudigere aan en ga met onze crewhesjes, Flyerbussen (vouwbare wervingsbusjes) en flyers de straat op. Zijn de mensen met wie je spreekt enthousiast? Vraag dan onze wervingskaarten in te vullen voor meer informatie over een taalcursus in de buurt of een training als taalvrijwilliger. De kaarten kunnen op straat worden ingevuld en door jou worden ingezameld met een Flyerbus. Ons belteam neemt naderhand contact op met de mensen die een kaart hebben ingevuld. Ook in dit geval krijg je de campagnematerialen van ons.

Campagnetoolkits

Om je te helpen in de organisatie en aankleding van jouw taal- of rekenactiviteit sturen we je een gratis actiepakket toe met onder andere posters, flyers, herkenningswijzers en pennen. Deze toolkits worden aangevuld met enkele Flyerbussen (vouwbare wervingsbusjes) en aanmeldkaarten voor taalvrijwilligers en cursisten. Ook zullen wij op de website diverse materialen als download aanbieden voor online gebruik of om zelf te printen.

De Flyerbus

Hoe ontvang je het actiepakket?

Bij het aanmelden van jouw activiteit kun je aangeven of je een actiepakket wilt ontvangen. Op basis van het type activiteit en de verwachte opkomst van bezoekers zullen wij een op maat actiepakket samenstellen. Deze sturen we je kosteloos toe. De pakketten worden vanaf juni om de week naar deelnemers verstuurd.

Vragen?

Heb je een vraag over de activiteit Flyerbus? Neem dan contact met ons door een e-mail te sturen naar info@weekvandealfabetisering.nl

STAPPENPLAN VOOR HET ORGANISEREN VAN EEN ACTIVITEIT

Stap 1: Prik een datum tijdens de Week van de Alfabetisering, zodat we samen door het hele land aandacht vragen voor laaggeletterdheid. Weet jij al wanneer je jouw activiteit wilt organiseren?

Stap 2: Bepaal de locatie. Waar wordt de activiteit georganiseerd?

Stap 3: Meld jouw activiteit aan op onze campagne website www.weekvandealfabetisering.nl en voeg een korte beschrijving van jouw activiteit toe.

Stap 4: Bestel campagnematerialen ter promotie en aankleding van jouw activiteit. Dit kun je doen bij het aanmelden van jouw activiteit. Per categorie maken we passende toolkits, die wij je tijdig zullen toesturen.

Stap 5: Nodig mensen uit! Stuur relaties op tijd een mooie uitnodiging en vraag hen de datum alvast in hun agenda te zetten. Gebruik ook sociale media, nieuwsbrieven en huis-aan-huisbladen om jouw activiteit bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen.

Stap 6: Start met de organisatie van de activiteit. Elke activiteit vraagt natuurlijk om een andere organisatie. Denk aan het regelen van sprekers, catering, techniek, een fotograaf en het opstellen van een draaiboek.

Stap 7: Benader lokale, regionale of zelfs landelijke media voor aanwezigheid bij jouw activiteit, bijvoorbeeld door een persbericht uit te sturen naar een regionale krant of omroep.

Stap 8: Samen met vele honderden andere bedrijven en organisaties kom jij tijdens de Week van de Alfabetisering in actie voor een geletterd Nederland. Geniet van deze bijzondere week en wees trots op jouw bijdrage!

Stap 9: Deel verhalen, foto’s en/of video’s op jouw website, nieuwsbrief en sociale media! Maak hierbij gebruik van #SamenSterker

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.

OK