In veel bedrijven en organisaties werken mensen die laaggeletterd zijn. Zij kunnen minder goed lezen, schrijven, rekenen en zijn minder digitaal vaardig. Wie minder goed kan lezen, schrijven en/of rekenen heeft vaak slechtere kansen op de arbeidsmarkt, verdient minder, heeft vaker gezondheidsklachten en kan minder veilig werken.

Maatschappelijk probleem

Deze werknemers lopen met elkaar jaarlijks zo’n 572 miljoen euro aan inkomsten mis. Maar ook de maatschappelijke kosten zijn hoog. PwC (2018) becijferde dat de maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid door onder andere armoede, bijstandsuitkeringen, het mislopen van inkomsten uit werk en de hoge zorgkosten neerkomt op 1,13 miljard euro per jaar. Een groot deel van deze kosten (49%) komt op rekening van maatschappij en overheid. De andere 51% komt op rekening van de laaggeletterde zelf. Het gaat om 575 euro per jaar per persoon voor laaggeletterden tussen 16 en 65 jaar. 

Bedrijven

Feiten & cijfers

  • 11% van de recent werklozen en 25% van de langdurig werklozen is laaggeletterd.
  • Werkende laaggeletterden oefenen beroepen uit met een lagere beroepsstatus dan niet-laaggeletterden.
  • Laaggeletterden zijn drie keer zo vaak afhankelijk van een uitkering als niet-laaggeletterden.
  • Taalproblemen zijn de oorzaak van 10% van de zware ongevallen in de sector procesindustrie.

Investeer in de aanpak van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid raakt onze samenleving. Die functioneert namelijk beter als iedereen kan meedoen. Meer aandacht voor de problematiek is nodig om meer mensen bewust te maken van laaggeletterdheid, ook in de eigen omgeving. We roepen daarom werkgevers op om aan de slag te gaan met de aanpak van laaggeletterdheid op de vloer. Alleen dan kunnen we structureel dit grote maatschappelijke probleem aanpakken.
 

Gezocht: bedrijven voor ons onderzoek

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar laaggeletterdheid binnen bedrijven en de kosten ervan. Daarom start Stichting Lezen & Schrijven samen met een koplopersgroep met dit onderzoek. Heeft jouw bedrijf in beeld hoeveel van jullie werknemers laaggeletterd zijn? Dan kunnen jullie meedoen met het onderzoek.

Wat kun je verder doen?

We roepen bedrijven op om tijdens de Week van de Alfabetisering samen met ons in actie te komen voor de aanpak van laaggeletterdheid op de werkvloer. Dit kan op verschillende manieren.

  • Kom tijdens de Week van de Alfabetisering in actie voor een geletterd Nederland en organiseer bijvoorbeeld een training herkennen & doorverwijzen of onderzoek de mogelijkheden tot het toegankelijk maken van jullie dienstverlening voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
  • Breng het belang van de aanpak van laaggeletterdheid onder de aandacht via jullie (interne) nieuwsbrief, magazine, website of socialemediakanalen. Bekijk onze downloads voor gratis banners en voorbeeldteksten.
  • Leer van andere bedrijven! Stichting Lezen & Schrijven heeft een uitgebreid netwerk van bedrijfspartners die graag hun ervaringen met je delen. Wij brengen jullie graag in contact.
  • We willen met de campagne zoveel mogelijk mensen inspireren in actie te komen door goede voorbeelden te delen. Zet je je als werkgever al in voor aanpak laaggeletterdheid op de werkvloer, en wil je een voorbeeld zijn voor andere werkgevers? Dan zijn we op zoek naar jou!

Neem contact met ons op

Stuur voor vragen over deelname aan de Week van de Alfabetisering een e-mail naar info@weekvandealfabetisering.nl

Heb je belangstelling voor het onderzoek naar de kosten van laaggeletterdheid op de werkvloer? Neem dan contact op met dr. Lisanne Bos

Wil je een plan op maat voor de aanpak van laaggeletterdheid binnen je bedrijf? Neem dan contact op met Kirstin Poot

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

 

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.

OK